Tojásos Lecsó Recept

54player.com

November 8, 2022

A kikelet (tavasz) és a nyár a mezei munkák időszaka, vagyis a Petőfi szívének kedves szorgalom jelképe. Ám a költő nem velük, hanem az ősszel foglalkozik mélyebben, amelyet "gondatlan, rossz gazdá"-nak nevez, aki a korábban gyűjtögetett-megteremetett értékeket könnyelműen elfecsérli. Szándékos az az aránytalanság, hogy az ősz ilyen nagy szerepet kap egy olyan versben, ami a télről szól. Hangulatilag ugyanis ezzel tudja átéreztetni velünk a költő, hogy most ugyan tél van, de néhány hónapja a puszta még eleven és szépségekben gazdag táj volt. Itt tehát egy "tanító mesét" kapunk arról, hogy a bolondos, gondatlan ősz elfecsérelte a szorgalmas tavasz és nyár munkájának gyümölcseit, és ezzel koldussá tette az utána következő telet. Ez a kis mese egyrészt megadja a vers alaphangulatát, másrészt jó lehetőséget kínál a költőnek arra, hogy az egyhangú téli tájat benépesítse: listázza azt, hogy mi hiányzik róla. Szappanos Balázs szerint a tékozló ősz képének társadalmi üzenete is van: Petőfi ugyanis egy-egy korábbi versében (pl.

A puszta télen | Orosháza-Gyopárosfürdő

a puszta telenet

„ami maradt a puszta lét” – Hervay Gizella halálának 40. évfordulójára - f21.hu - A fiatalság százada

  • A puszta télen keletkezése
  • A puszta, télen - Nap kiadó.
  • A puszta télen video
  • Petőfi Sándor: A puszta télen (elemzés) - verselemzes.hu

Petőfi Sándor: A puszta, télen elemzés - Irodalom kidolgozott érettségi tétel - Érettségi.com

a puszta télen jellemzése

Kifejezőeszközként felkiáltásokat, tagadószókat, hangtalanságot kifejező igéket, megszemélyesítéseket, metaforákat, hasonlatokat használ. Az elemzésnek még nincs vége. Kattints a folytatáshoz! Oldalak: 1 2

Petőfi Sándor 1844 A puszta télen (vers elemzés) Középszintű érettségi (Romantika) - irodalom jegyzeteim érettségi középszint

a puszta télen wikipedia

De most 1848 janu�r�j�t �rjuk, k�t h�napra vagyunk m�rcius idus�t�l, �s a t�li �lmot alv� puszt�ban a k�lt� meg�rzi az �bred�sre v�r� tavasz, az Eur�p�t forradalmakba bor�t� n�pek tavasza �zenet�t. �gy ker�l mint cso�d�latos toldal�k a vershez az utols� szakasz. Persze Pet�fi nagy k�l�t�, nem k�v�lr�l er�szakolja bele a kor �zenet�t m�v�be, annak anyag�b�l �p�tkezik. Erre a napot haszn�lja fel, amelynek - alko�nyat l�v�n - le kell nyugodnia. A f�radt mad�rb�l �s a r�vidl�t� �regemberb�l most ki�z�tt kir�ly lesz. Nem Lear kir�ly tragikus szerep�t osztja r�, amelyet pedig j�l ismer, hiszen boh�cak�nt �lete legnagyobb sz�n�szi alak�t�s�t ny�jtotta. Ez a bukott nap-kir�ly gonosz �s nevets�ges a m�rges tekintet�vel. �t�lete is k�sz: hamaro�san leesik fej�r�l a v�res korona. Nagyon sokatmond� ez a k�p, hi�szen a v�r a koron�n itt jelezheti az uralkod�s b�neit, de lehet a b�nh�d�s jele is; a koron�val egy�tt a fej is k�nnyen leeshet. Pet�fi a t�li �lomba dermedt puszt�n �s Magyarorsz�gon j�sol.

Ezzel egy nagytot�lban mutatott k�pet id�z fel benn�nk, amelyen egyel�re nincsenek figyelemre m�l�t� r�szletek. A film vil�g�b�l k�lcs�nz�tt m�sz� tal�n anakroniszti�kusnak t�nik a vers kor�hoz, de j�l �rz�kelteti Pet�fi k�l�n�s l�t�- �s l�ttat�k�pess�g�t, amelynek filmeken nevel�d�tt szem�nk is elisme�r�ssel ad�zik. A homog�n feh�r s�k f�l� csup�n az alacsonyan j�r� nap k�pe ker�l, el�sz�r mint f�radt mad�r�, majd mint r�vidl�t� �regember�. Eg�sz tanulm�nyt �rdemelne, hogyan j�tszik Pet�fi a nappal k��l�nb�z� verseiben. Lesz bel�le piros paprika, kit�ntet�s a v�n obsitos katona, az �g szakadozott felh�-ment�j�n, m�g borissza papucsf�r�jet is form�l bel�le kiapadhatatlan k�pzelete. Egy a k�z�s szinte valamennyi naphasonlatban, metafor�ban: az � napja mindig esend�, emberi, nincs benne semmi fels�ges, ami illene a mennybolt uralkod�j�hoz. Pet�fi term�szet�br�zol�s�ban is republik�nus. Persze a nap sem t�nt fel v�letlen�l. Az�rt kellett, hogy most m�r nap-mad�rt�vlatb�l figyelhess�k a t�li puszt�t, egyre k�zeledve fel�sz�n�hez.

Nincs tehát legelésző juhnyáj, melynek mozgása megszólaltatná a kolomp méla hangját, nincs ott a pásztorlegény a legelőn, ahol nyáron a "kesergő" hangú sípját szokta fújni, nem dalolnak a madarak, nem harsog a haris a fű között, még a prücsök (tücsök) sem hegedül. Nem véletlen, hogy Petőfi pont a hangok hiányára, a nyomasztó csendre hívja fel a figyelmet: az élet velejárója ugyanis a mozgás, a mozgás természetes kísérőjelensége pedig a hang. A hangtalanságot tehát a pezsgő élet és a mozgás hiánya eredményezi. A hangtalanság, az élettelenség és a mozdulatlanság jellemzi az emberi környezetet végig a vers folyamán. Miközben Petőfi erről a nagy némaságról ír, a felsorolás révén mégiscsak elénk idézi mindazt, ami nyáron benépesíti a pusztát. A hangutánzó szavak (kolompjával, sípjával, harsogó haris, prücsök) segítségével a nyári hangok hallhatóvá válnak. A költő tehát az élettelenséget az élet, a némaságot pedig a hangok ábrázolásával adja vissza. A negatív leírás eredményeként a 2. versszakban válik végleg uralkodóvá a vers elégikus alaphang ja, amit a "kesergő" és a "méla" szavak hangulata is érzékeltet.